Tuesday, February 7, 2012

Discrepant Event - 'Telur Masuk Sendiri Dalam Bekas'

Matapelajaran : Sains
Tajuk : Daya

Bahan-Bahan Yang Diperlukan:
1) Telur rebus
2) Kelalang Kon
3) Mancis
4) Kertas

Prosedur:

1) Telur rebus dikupas kulit kemudian diletakkan di atas mulut kelalang kon. Tanpa apa-apa daya/ditekan telur tersebut tidak akan dapat masuk ke dalam kelalang kon.

2) Koyak sedikit kertas dan bakar, dengan berhati-hati masukkan dengan ke dalam kelalang kon. Kemudian, dengan cepat letakkan telur tadi semula di atas mulut kelalang kon.

3) Telur tersebut dengan sendiri akan masuk ke dalam kelalang kon!






Penerangan Sains:

Apabila kertas dibakar dan dimasukkan di dalam botol, memanaskan molekul udara di dalam botol menyebabkan ia menjauhi antara satu sama lain. Apabila telur diletakkan di atas mulut kelalang kon, api akan padam menyebabkan berlakunya fenomena 'Vakum Separa' / Partial Vacuum. Apabila ini berlaku secara sendirinya molekul udara dari luar botol akan ditekan untuk masuk ke dalam botol untuk mengisi kekosongan udara disebabkan 'Vakum Separa'. Tetapi telur menghalangnya masuk ke dalam kelalang kon, disebabkan tekanan udara di luar lebih tinggi menolak telur ke dalam botol. Telur jatuh ke dasar kelalang kon disebabkan juga tindakan graviti.

Penerapa Nilai

Hebat aturan Allah, sesuatu yg kosong pasti secara automatik akan diisi, atau diseimbangkan. Contohnya, kalau kita membaling sesuatu ke udara, pasti akan jatuh semula, cuba bayangkan kalau ia tidak jatuh2. Sama juga bila kita buat sesuatu yg baik ada ganjarannya, contohnya solat, kita hilang tenaga dan masa tapi pada masa kita 'gain' pahala untuk mengisi 'Vakum Separa' yg telah hilang tadi. Semuanya milik Allah =) Ajar anak murid menghargai nikmat dan ciptaan Tuhan

No comments:

Post a Comment


For Teachers Only


We Are F5